Veel verandertrajecten binnen bedrijven mislukken. Ze geven onrust en dat zorgt vaak voor weerstand. Daarom is het goed om medewerkers bij veranderingen in je bedrijf te betrekken. En wel zo vroeg mogelijk in het proces. In deze blog deel ik 3 belangrijke tips die je in kunt zetten om van de verandering een doorslaand succes te maken.
Wanneer je wilt dat jouw ideeën gedragen worden moet je hier open en transparant over communiceren. Eigenlijk heel eenvoudig. Wanneer je alles voor jezelf zou houden, ontstaat argwaan. Verandering binnen bedrijven wordt nog vaak gezien als reorganisatie met bijbehorende ontslagronde. Een verandering hoeft natuurlijk helemaal niet zo te gaan! Hoe opener je bent en hoe meer je communiceert, des te groter is je draagvlak.
Maak die communicatie ook persoonlijk. Deel de informatie zelf, dit laat zien dat je zelf verantwoordelijkheid neemt voor je daden. Zorg er hierbij ook voor dat je de dialoog aan gaat. Medewerkers zullen vragen hebben. Wanneer je die niet beantwoord zullen er geruchten ontstaan die de verandering tegen gaan werken. Beantwoord dus alle vragen zo open mogelijk om draagkracht te creëren.
Wanneer je medewerkers mee laat beslissen wordt het een gezamenlijke beslissing. Dit maakt dat iedereen erbij gebaat is dat de verandering succesvol is. Dit zorgt ervoor dat (de meeste) medewerkers voorstander worden van de verandering. Immers ga je niet iets tegenwerken waar je zelf over meegedacht hebt.
Je kunt uitleggen waar je naartoe wilt, waarom je de verandering voorstelt. Vervolgens vraag je aan je medewerkers om ideeën om dat te bereiken. Vaak ontdek je dat er zelf nieuwe oplossingen komen waar je zelf nog niet eens aan gedacht hebt!
Ook nadat de richting gekozen is, is het van belang medewerkers te blijven betrekken. Wanneer je bijvoorbeeld iets wilt wijzigen aan de gekozen richting, leg dan uit waarom je de wijziging doorvoert. Dit sluit ook meteen aan bij tip 1 die gaat over open en transparante communicatie.
Wanneer je met een verandering in je bedrijf iets wilt bereiken, heb je daarvan een beeld in je hoofd. Je ziet voor je hoe het gaat worden als de verandering helemaal doorgevoerd is. Dit leeft in gedachten helemaal bij je. Hierin schuilt ook meteen het grote probleem: jouw medewerkers zien dit beeld niet. Voor hen leeft het niet zoals dat het voor jou leeft.
Maak daarom de verandering tastbaar. Dit kun je bijvoorbeeld doen door visueel de uitkomst en de weg daar naartoe te laten zien. Middelen als Communicatief Tekenen zijn daar zeer geschikt voor. Ook de voortgang van de verandering zichtbaar maken - en de tussentijds behaalde resultaten delen - geven je medewerkers zicht op wat er precies gebeurt.
Door bovenstaande tips toe te passen, kun je medewerkers betrekken bij veranderingen in jouw bedrijf en weerstand verminderen. Binnen de tips die ik je hier gegeven heb zie je misschien wel een belangrijke rode draad: communicatie! In alles wat je doet, is het allerbelangrijkste om met je medewerkers te communiceren. Deel niet alleen informatie, maar vraag ook om feedback en doe daar ook echt iets mee!